Zamiast szybkich objazdówek i zaliczania kolejnych punktów na mapie, coraz częściej w podróży szukamy głębszego kontaktu z lokalną kulturą. Hiszpania i Włochy to dwa najpopularniejsze kierunki wakacyjne latem 2025 wśród osób rezerwujących wyjazd w formule Lot+Hotel – wynika z danych internetowego biura podróży eSky.pl. Polacy na miejscu coraz częściej wybierają komunikację w języku włoskim lub hiszpańskim, odchodząc od uniwersalnego angielskiego. Chętniej korzystają też z urządzeń polskiego producenta Vasco Electronics, aby tłumaczyć rozmowy w tych dwóch językach.
Dwukrotnie więcej tłumaczeń na hiszpański wśród użytkowników Vasco
Co nami kieruje? Jakość podróży i chęć poznania lokalnej kultury
– Obserwujemy, że coraz więcej naszych klientów zamiast intensywnych objazdówek wybiera dłuższy pobyt w jednym miejscu. Według zeszłorocznego badania eSky i GfK ponad połowa respondentów (54 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że podróże pozwalają poznać inne zwyczaje i kultury, a także poszerzają horyzonty (55 proc.). Z kolei 41 proc. ankietowanych przyznało, że głównym celem ostatniego wakacyjnego wyjazdu było obcowanie z historią i językiem danego kraju. Zauważamy wyraźny wzrost zainteresowania podróżami, w których liczy się nie liczba atrakcji, lecz głębszy kontakt z lokalną kulturą, kuchnią i ludźmi
- mówi Marcin Starkowski, Group PR Manager w internetowym biurze podróży eSky.pl.
Włoski – drugi język o najwyższej dynamice wzrostu w urządzeniach Vasco
– Włoski był drugim językiem o najwyższej dynamice wzrostu wśród polskich użytkowników naszych tłumaczy. W sezonie letnim 2024 stanowił 7% wszystkich tłumaczeń (78 815 przypadków), w porównaniu do 5,8% (38 412 tłumaczeń) w analogicznym okresie 2023 roku. Liczba konwersacji w tym języku wzrosła o 105%. We Włoszech, podobnie jak w Hiszpanii, próba komunikacji w lokalnym języku jest odbierana bardzo pozytywnie i sprzyja większej otwartości lokalnej ludności. Często język włoski jest jedynym, jakim posługują się mieszkańcy mniejszych miast
– mówi Tomasz Stomski, Chief Product Officer w Vasco Electronics.

Bariera językowa na wakacjach? Stajemy się coraz odważniejsi

– Polacy coraz częściej traktują rozmowę w lokalnym języku jako sposób na podniesienie jakości podróżowania. Z rozmów z naszymi klientami wiemy, że zależy im na autentycznej, dwustronnej komunikacji, a nie tylko na tłumaczeniu podstawowych zwrotów. Nasza technologia pomaga im przełamywać bariery i zmieniać podejście do podróży – z masowej turystyki w stronę bardziej uważnego i świadomego odkrywania świata.
– mówi Tomasz Stomski, Chief Product Officer w Vasco Electronics.